Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.08.2021 19:06 - Каква Бе Целта На БСП При 3-ната Коалиция
Автор: hisazul Категория: Политика   
Прочетен: 87 Коментари: 0 Гласове:
0



 Поведението на най-голямата партия от управляващата коалиция, БСП, се определяше до голяма степен от критичния доклад на Европейската комисия и засиления натиск на опозицията за сваляне на правителството, оглавявано от лидера на социалистите Станишев. Поради това за ръководството на БСП основен приоритет е запазване стабилността на коалицията и недопускане на възможността за предсрочни парламентарни избори. За тази цел социалистите са изправени пред задачата да съумеят да запазят целостта на коалицията, което зависи до голяма степен от поведението на коалиционните им партньори, а не толкова от действията на опозицията, които до този момент се оказват неефективни с цел провокиране на предсрочни избори. ДПС твърдо поддържа цялостта на правителството, поради което отношенията на БСП с тази партия остават стабилни и предсказуеми. По-различна е ситуацията с другия коалиционен партньор, НДСВ, където все повече се засилва желанието за излизане от коалицията. Това предизвиква известно напрежения между БСП и НДСВ, които все по-често влизат в спор по различни теми, свързани с дейността на коалицията и правителството. Като партия, излъчила министърпредседателя, отговорността, която носи БСП за работата на правителството, е най-голяма. Ето защо основната насока на дейността на БСП през този период беше да намери решения за преодоляване на негативните последици, които стоят пред страната и правителството след доклада на Европейската комисия. Премиерът Станишев заяви, че правителството ще направи всичко възможно в най-кратки срокове да бъдат изпълнени препоръките на Европейската комисия, за да може да бъде възстановено получаването на субсидиите от еврофондовете за страната. Наближаващите догодина избори изправят БСП в ситуация, в която партията трябва да отчете резултатите от своето управление пред своя електорат. Тенденцията от последните избори, за местни органи на властта и за Европейски парламент, показва свиване в традиционния за партията електорат. Дори по-възрастното население и пенсионерите, които неизменно в голямата си част гласуваха за БСП през всичките години след рухването на комунистическия режим, сега се въздържат от гласуване. Причина за това е разочарованието от партията, спечелила изборите с програма, съдържаща редица социални обещания. Това води до промяна в стратегията на партията с цел възстановяване доверието на нейните избиратели. Особено показателни за това са последните три месеца, в които БСП започна да предприема реални стъпки, характерни за левите партии. Така например Висшият съвет на БСП излезе с предложение за учредяване на Движение на ветераните социалисти, част от проекта на партията за политики насочени към възрастните хора. В документа, в който се описват целите на организацията, се посочва необходимостта от по-голяма ангажираност на БСП с проблемите на възрастните хора. В реализацията на тази цел от БСП се ангажират в прилагането на различни идеи, като: разширяване на домашния патронаж; създаване на центрове за грижи и престой на възрастни хора, като се предвиждат данъчни стимули за инвеститорите, и др. Наред с това от БСП застъпиха идеята за изразходване на част от парите от бюджетния излишък в посока на подпомагане на пенсионерите и възрастните и предложиха сума от близо 500 млн. лева за тази цел. Тази сума включва еднократна добавка към пенсията в края на годината в размер на около 150 лева. Значителни средства са предвидени за социално подпомагане, включващо енергийни помощи за социално слабите и еднократни помощи за компенсиране на хората с най-ниски доходи. Особено дискусионна беше идеята на БСП за изпращане на 5 хил. пенсионери безплатно на море със средства от бюджетния излишък. Тази идея бе обявена не само от опозиционните партии, но и от НДСВ, за предизборен популизъм. На тази идея се противопоставиха и редица организации на пенсионерите, които я определиха като неуместна. Все пак правителството взе решение и на безплатна почивка заминаха стотици пенсионери, предимно от домове за възрастни. Всичко това показва, че до края на мандата на правителството БСП ще продължава да демонстрира характера си на лява партия. През изминалото тримесечие отново беше хвърлена сянка на съмнение за влошените отношения между президента Първанов и премиера Станишев. Това стана след изказване на кмета на Благоевград от БСП Костадин Паскалев, че президентът Първанов цели свалянето на Станишев от премиерския пост. Президентът и премиерът отрекоха информацията, като заявиха, че отношенията между тях са много добри.

предизборно харчене и ниска ефективност при усвояването на средствата.

Правителството на тройната коалиция през ноември и декември 2008 г. успява ударно да похарчи огромен ресурс. Това е довело да стопяване на фискалния резерв с близо 30% - от рекордните 12,1 млрд. лв. към 31.10.2008 г. на 8,4 млрд. лв. към края на годината.

Бизнесът е бил подведен да сключи договори, за които няма осигурено финансиране, а размерът им възлиза на над 2 млрд. лв. (2,158 млрд.).

На фона на драстично влошаване на икономическата среда през последните 12 месеца от управлението, тройната коалиция БСП-ДПС-НДСВ е заблуждавала обществото, че криза няма и България ще бъде "оазис на стабилност на картата на Европа".

Последвалите действия на правителството говорят, че това се е правило съвсем целенасочено, с единствената цел фокусът на общественото внимание да бъде изместен от важните въпроси за предприемането на наистина работещи анткризисни мерки и гарантиране на стабилност за фискалната позиция на страната при драстични ефекти на кризата върху приходната част на бюджета.

По този начин

правителство на Станишев е успяло за рекордно кратко време необезпокоявано да изхарчи огромен ресурс

за финансиране на неясно дефинирани политики и спорни проекти.

Съзнателното заблуждаване на обществото започва още през септември 2008 г., когато по предложение на Министерския съвет мнозинството на тристранната коалиция в Народно събрание одобрява допълнителни бюджетни кредити за финансиране на важни социалноориентирани политики и инфраструктурни проекти.

Времето между внасянето на предложението до Народното събрание от Станишев и неговото гласуване съвпада с периода на разразилата се буря на международните финансови пазари и фалитите на някой от най-големите финансови институции в САЩ.

Това обстоятелство по никакъв начин не бива взето под внимание и Народното събрание гласува предложението на Министерския съвет на 10 октомври 2008 г.

Ситуацията обаче се променя драстично още тогава. От октомври 2008 г. започва сериозно забавяне в приходите, поради свиването във външната търговия и свитите приходи от ДДС от внос.

Това са

първите сериозни сигнали за предстоящото драстично влошаване на приходите

през последните месеци на 2008 г. и цялата 2009 г.

Тези сигнали са пренебрегнати и правителството на Тройната коалиция през месеците ноември и декември 2008 г. успява ударно да похарчи огромен ресурс.

Всички тези разходи бяха извършени по един непрозрачен начин и назначените проверки констатираха редица нарушения при спазването на законовите изисквания.

От друга страна по голямата част от тези разходи не само бе възможно да бъдат спестени, но на фона на първите сигнали за настъпващата икономическа криза, това бе абсолютно задължително.

Ударното харчене, което за декември 2008 г. е почти двойно на нормалните средномесечни разходи на консолидирано ниво за останалите месеци на 2008 г., предполага, че голяма част от средствата са похарчени неефективно и непрозрачно, като стремежът е бил единствено да се усвоят до последно одобрените лимити за разход.

Анализът на данните показва, че

бизнесът е бил подведен да сключи договори,

за които не разполага със средства. В нарушение на параграф 79 на Закона за държавния бюджет за 2009 г., правителството на Станишев е сключило договори в размер на 2.158 млрд. лв.

Съгласно този параграф 79, разпоредителите с бюджетни кредити не могат да сключват договори за доставки на материали и медикаменти с годишна задача по-висока от утвърдените им по бюджета за тази цел кредити за 2009 г.

Но от анализа на получените данни става ясно, че предишното правителство е сключило 150 договора и анекси към тях, за които не е осигурено финансиране.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството е сключило договори за 303 млн. лв., Министерството на отбраната - 645 млн. лв. ; Министерството на вътрешните работи - за над 64 млн. лв; Министерството на физическото възпитание и спорта - за 108 млн. лв.

В доклада се атакуват някои

назначения - в дипломатически мисии и регулаторни органи, извършени, според комисията, непрозрачно и в "последния момент",

след договорки между коалиционните партньори.

Комисията посочва и поименно министри и директори на агенции със съмнения за нарушения и корупционни практики. Сред тях са

Емилия Масларова, Валери Цветанов, Николай Цонев, Стефан Юруков.

Не са пропуснати проблемите с усвояването на еврофондовете.

Действията на кабинета Станишев при сформирането на "Национален кризисен щаб" във връзка с проблема със софийския боклук са били незаконни и са ощетили държавния бюджет с 1,4 млн.лв.

По този начин е било застрашено и усвояването на парите по ОП "Околна среда".

Отбелязано е строителството на АЕЦ "Белене", проектът "Цанков камък", "Водното огледало" в района на Кърджали.

В изводите си комисията пише, че "съществуват

още много други знайни и незнайни решения на правителството, свързани с разходи, които са не дотам логични или необходими в условията на глобална икономическа криза".

Въз основна на анализа на данните се прави преценката, че правителството на Станишев е харчило бюджетните средства непрозрачно, нецелесъобразно и в противоречие с икономическите процеси и логика.

Временната анкетна комисия е изпратила над 100 писма с искане за предоставяне на информация и документи от министерства, агенции, областни управители, държавни медии. В отговор е получила над 35 хиляди страници с материали, отчете председателят Стоян Мавродиев.

Бившият министър-председател, председател на БСП и на нейната парламентарна група

Сергей Станишев определи доклада на временната комисия за последната година от управлението му като "памфлет

с някои претенции за макроикономически анализ, много препечатки от българските медии и констатации от доклади на Сметната палата".

На конкретни констатации той не даде отговор, но обясни какво хората очакват от ГЕРБ.

Навлизайки в литературни анализи лидерът на БСП посочи, че неведнъж в историята е имало опити да се промени миналото. В книгата на Джордж Оруел "1984" има отдел, който се занимава с подмяна на миналото и, по думите му, за това става въпрос и в доклада на комисията.

Според Станишев в края на управлението на Иван Костов, след приватизация на индустрията, фискалният резерв е бил под 3 млрд. лв., след управлението на кабинета Сакскобургготски - около 4,5 млрд. лв., а правителството на тройната коалиция е оставило 8,2 млрд. лв. фискален резерв.

Бившият премиер упрекна управляващото мнозинство, че с тази комисия се създава прецедент и политиката се поставя над съда.

"Прогнозата ми е, че в следващия парламент ще има комисия, която да разследва дейността на правителството на ГЕРБ и управляващата коалиция. Казвам го, не защото ние от левицата сме отмъстителни, не сме елементарни реваншисти, а такава е логиката на живота -

"на зла круша - зъл прът", заяви Сергей Станишев.

Михаил Миков от БСП се оплака, че докладът не е раздаден на депутатите в писмен вид и затова не може един човек да преценява кое да влезе в резюмето и кое не.

Мая Манолова, също от БСП, се усъмни дали резюмето, представяно в пленарна зала, е било одобрено от временната парламентарна комисия. Каква е гаранцията, че Мавродиев не е манипулирал в него изводите на комисията, обърна се тя към управляващите.

Като доста "фриволни и лишени от всякаква логика" определи направените от Манолова изводи Стоян Мавродиев. Той увери, че всяка една дума в резюмето се създържа и в доклада.

Вероятно много внимателно сте го прочели и вероятно Станишев го използва като нощно четиво, коментира председателят на временната комисия.

Председателстващата пленарното заседание Екатерина Михайлова обясни, че в правилника няма процедура да се изчитат в пленарна зала пълните доклади на временните комисии, както и, че подобна практика няма и не е имало и в предишните парламенти.

Тя напомни, че докладът е депозиран още преди великденската ваканция на депутатите.
   






Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hisazul
Категория: Политика
Прочетен: 338745
Постинги: 516
Коментари: 129
Гласове: 165
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930